Det ryktas om frivillig likvidation online

Det går så snabbt att säga saker online och spännande nyheter får spridning. Plötsligt så vet alla att ni förbereder företaget för en frivillig likvidation. Det har nämligen någon hävdat på Twitter såväl som på fejan. Vem det var som sade det först är inte säkert. På nätet så finns det gott om troll och det kan vara svårt att komma till botten med vart ett rykte börjar.

Så vad gör ni nu? Ett svar på Facebook kan vara på sin plats. Men det kan också vara något som förstärker ett rykte som kanske inte ens är sant.

Om en frivillig likvidation är på gång

Då en frivillig likvidation faktiskt är på gång så kanske det är bäst att undvika att prata mer om detta i sociala medier. Det räcker ju bra att de som berörs av nedläggningen blir informerade. Om det är så att ryktet har föregått ett samtal med berörda så är det klokt att ordna med detta samtal snarast. Men inte på Facebook!

Det är ju kanske så att verksamheten fortfarande pågår men inte så intensivt. Fast om beslutet om att avveckla aktiebolag eller inte är taget så finns det ju inget att hymla om. Och det är inte bara eventuell personal som bör få veta. Det kan ju finnas leverantörer som behöver förbereda sig för att samarbetet avslutas.

När det inte ska likvideras

Om det är så att ryktet om frivillig likvidation i sociala medier är just ett rykte så kan ni dementera detta på Facebook. Det går att publicera ett inlägg där ni talar om att ni har fått veta att det pratas om en kommande avveckling.

Men glöm inte bort andra berörda. Om det finns personal som ser ryktet online så räcker det inte att dementera på Facebook. Det är viktigt att ordna med ett möte. Här kan man också ta upp vad det var som ledde till att ryktet spreds.

Sociala medier är inte alltid bästa annonseringen

Det kan ju vara andra typer av förändringar på gång. Rykten på nätet kan man inte styra över. Men den egna hanteringen av sociala medier är viktig. Numera så använder personer med maktpositioner sociala medier som Twitter för att meddela sig.

Donald Trump kan ses som en av de tongivande i den här formen av kommunikation. Vi blir mindre känsliga för att dela med oss av information på nätet. Men det är verkligen viktigt att komma ihåg att känsliga frågor som utvecklingen av ett bolag och arbetsplats ska tas upp på ett mer personligt sätt. I varje fall då företaget vill behålla en känsla av seriositet och pålitlighet.